6. PIRMĀ TĒLU JOSLA.
Vidējais kubs ar trejfigūru grupām četri stūŗos veidots
sarkanā granītā. Šīs joslas tēlos rādīti galvenie pamatspēki,
uz kuŗiem dibinās valsts dzīve un tautas labklājība. Pretim
Daugavai, pa kreisi, redzami trīs spēcīgi stāvi: zemnieks,
zvejnieks un amatnieks. (Skat. attēlu Nr. 4.) Tie izteic
latvisko darba tikumu un nenogurdināmo centību. Stalti
noaugušais zemnieks nostājies grupas vidū. Tulznainās rokās
tam izkapts, ap kuŗas kātu vijas ozola lapas ar zīlēm —
vīrišķības un darba panākumu simbols.
Rūpju izgrumbotā zemkopja seja ir nopietna un enerģiska.
Šī tautas labklājības galvenā pamata abās pusēs redzam uz
celi nometušos darbiniekus: amatnieku ar darba rīkiem un
vējos un vētrās norūdīto veco zvejnieku ar tīklu pāri plecam.
Dziļa nopietnība un godīgums viņu sejas vaibstos; bet vingrās
muskuļainās rokas, nemitīgi gādājot par labklājību, cēlušas
un ceļ valsts ēku.
Pretējā stūrī atrodas tēvijas modrie sargi, kas gatavi
ik brīdi ar savām asinīm aizstavēt tautas godu un tautas
tiesības. (Skat. attēlu Nr. 5.) Vidējais — senlatvju kareivis
mierīgi tur zobenu, sargādams dzimtenes svabadību. Viņa
augšup vērstais skats vēstī drosmi un nesatricināmu paļāvību
uzdevumam.
Blakus nometušies neatkarīgās Latvijas sargi: lūk, kaŗavīrs
puskažociņā kaujas gatavībā satvēris kreisā rokā šauteni un
labā rokas granātu: ne mazāk modrs ir otrs viņa cīņu biedrs.Brīvības bulvāŗa pusē pa kreisi redzama latvju māte,
tautas tikumisko spēku gaišais avots un ģimenes dzīves
sargātāja. (Skat. attēlu Nr. 6.) Tik vienkāršs un apskaidrots
viņas tēls, izstarodams mīlu, spēju ziedot sevi.
Segtu galvu, platu villaini pār plecu, ar ozola lapu
vītni un gaŗu lejup krītošu palmas zaru labā rokā, māte
pauž sievietes maigumu, pauž mieru un saticību. Blakus ...
|
6. FIRST BAND OF SCULPTURES.
The middle cube with three-figured groups at four corners is
sculpted of red granite. The figures of this band are imbued with the foremost core
strengths upon which public life and national
prosperity are founded. Towards the Daugava, at the left, appear three
powerful figures: a farmer, fisherman and craftsman.
(See Figure No. 4.) They express the Latvian virtue of work and
and tirelessness of dedication. The well set-up figured farmer
stands in the center of the group. He has a scythe in his calloused hands,
about the handle of which run oak leaves with acorns — symbol
of masculinity and success.
The roughly lined face of the farmer is serious
and energetic. Flanking this leading cornerstone of the peoples' welfare
we see workmen, kneeling:
a craftsman with the his tools and a an old fisherman, hardened by winds and storms
with a net over his shoulder. There is deep earnestness
and honesty of their countenances, while their facile
and muscular hands, constantly ensuring prosperity, are raised and raise the house of the nation.
At the opposite corner are found the vigilant guards of the fatherland, who
are prepared at any moment to defend the people's honour and the people's rights. (See Figure No. 5.) at the center — the ancient Latvian warrior serenely grasps his sword, guarding the
freedom of his homeland. His upward gaze
portends his courage and unflinching confidence in his task.
Settled down aside him are the protectors of independent Latvia: behold,
a soldier ready for battle in his pea-coat grasps a gun in left
hand and in his right a grenade: no less vigilant
is his other battle comrade. On the Freedom Boulevard side to the left
is the Latvian Mother, the radiant source of the people's moral strength,
and guardian of the family. (See Figure No. 6.) So simple and transfigured is her image,
exuding love and the capacity for self-sacrifice.
Her head covered, a wide shawl over her shoulder, with an
oak leaf garland and drooping palm frond in her right hand, the mother
expresses female softness, expresses peace and harmony. Beside ...
|