viņai redzama jūsmīgā, nākamības sapņu pilnā jaunā paaudze.
Mātes tuvumā viņu sejas top vēl gaišākas, vēi tīrākas.
Līdzās darbam, militāram spēkam un ģimenei redzam
gara dzīves veidotājus. (Skat. attēlu Nr. 7.) Iegrimis dziļās
pārdomās, ar ceļa spieķi rokās, stāv iekšēja nemiera
pamudinātais jauno atziņu meklētājs. Pie viņa kājām redzami
divi vīri: ilgā darbā nosirmojušais burtnieks, tautas dvēseles
tulks; tam līdzās dzīves praktiskām vajadzībām tuvais tautas
centienu modinātājs, rosinātājs, rakstos gudrību meklēdams.
7. SĀNU CIĻŅI
Šās pieminekļa joslas ciļņos pretim Basteja kalnam
attēlota 1905. gada revolūcija, bet Nacionālās operas pusē
Latvijas atbrīvošanas cīņas.
Lūk, spēcīgā uzbrukumā pāri dzelzs tiltamn pretim
ienaidniekam trauc dzimtenes varoņi. (Skat. attēlu Nr. 8.)
Visapkārt plosās cīņas ugunis. Šāvienu saplosīti un caurumoti
tilta stiegrojumi; pa gaisu lido dzelzs gabali un kareivju
cepures. Tēvijas atbrīvotāji stingri rokās satvertām šautenēm,
nesdami ložmetēju, salauž lenaldnleka pretestību. Viņu sejās
vērojama drosme, ap lūpām pat bezbailīgs smaids. Tā
liktenīgajās cīņās Daugavas krastos top Latvijas neatkarība.
Otras garenās sienas vidū redzam latvju strādniekus. (Skat.
attēlu Nr. 9.) Revolūcijas karogiem plīvot, ar āmuriem
un skrūvju griežamiem apbruņoti, tie uzbrūk zirgā sēdošam
kazākam ar pātagu. Savas tiesības sargādama, darba tauta
vienprātīgi saceļas pret vērdzinātājiem.
8. GALVENO FIGŪRU GRUPAS.
Pieminekļa nākamā stāvā paceļas 5,5—6 metri augstas
galveno figūru grupas, kas simboliski izteic tautas brīvības ...
|
her we see a new generation, joyous, full of dreams for the future.
In their mother's presence their faces become yet more bright, yet more pure.
Together with the working and warrior forces we see also
our spiritual guides. (See Figure No. 7.) Sunken into deep reflection,
his walking-stick in his hands, catalysed by inner ferment, stands a seeker of new knowledge. At his feet we see two men: the soothsayer, wizened from long years at his task, a seer into the people's soul; and with him, for life's practical needs, the intimate awakener of the people's ambition, the motivator, the scholar seeking knowledge in writings.
7. SIDE RELIEFS
Within this horizontal band around the monument we also find illustrated, facing Bastej Hill, the 1905 Revolution, while facing the National Opera, Latvia's war of independence.
Behold, in a mighty attack across the Iron Bridge the heroes of our homeland sweep forward against the enemy. (See Figure No. 8.) All about rampage the fires of war. The framework of the bridge is bullet-ridden and punctured; shrapnel and soldier's caps fly through the air. The liberators of their fatherland, with their rifles held firmly in hand, carrying a machine gun, break down the enemy's resistance. One can see the courage in their faces, upon their lips, a fearless smile. And so, in those fateful battles along the banks of the Daugava Latvian freedom was born. At the center of the other long wall we see the Latvian workers. (See Figure No. 9.) Revolutionary banners waving, armed with hammers and screwdrivers, they assault a Cossack with his whip astride his horse. Defending their rights, the people's workers rise up as one against their enslavers.
8. MAIN GROUP OF FIGURES.
At the next level of the monument rise the 5.5-6 meter tall main figure groups, which symbolically evoke the people's freedom...
|