18

Blakus grupas galvenājam tēlam redzam topošo paaudzi: jaunavu un jaunieti. Brīvības domas apgaroti, viņi droši paceļ dzimtenes karogu pret debesīm un zvēr to sargāt.

Šo trauksmi uz augšu, pretim skaistākai un cildenākai dzīvei, izteiksmīgi vada tālāk smailā obeliska kustība. No valsts dzīves pamatiem apakšējā daļā, cauri pagātnes sapņiem un ilgu tēliem augšējā stāvā, kā varena bulta šī kustība uzlido, vēstījot jaunu, Brīvības saulē mirdzošu pasauli.

9. BRĪVĪBAS TĒLS.

Obeliska vidus šķēlumā vizmos kristalla stīga: tā pastiprina vertikālās kustības sparu un savieno apakšējo daļu veidolus ar pieminekļa noslēgumu. Pašā staba virsotnē, varenā tieksmē it kā pārvarējusi zemes smagumu, vaŗā kaldināta sieviete tur augsti paceltās rokās trīs zelta zvaigznes. (Skat. attēlu Nr. 15.) Viņas stāvu, pasvītrojot vijīgos locekļus, apkļauj garš tērps; pāri pleciem, aiz muguras krīt platā kroku rakstā villaine. Pieminekļa augšana stāvtekā virzienā te sasniedz savu augstāko kāpinājumu; jau no tālienes pret zilo debesi izteiksmīgās vienkāršās līnijās izceļas Brīvības tēls.

Pāri pagājušām cīņām, pāri tagadnei, augstu gaisā, kā uz nesatricināmas klints, tēlnieka veidojumā izskan Brīvības idejas augstā dziesma.

Sievietes tēlā, kā noslēdzējā gala akordā, sasaistās visi piemineklī risinātie pavedieni. Te atklājas tautas dzīves, tautas centienu dziļāka jēga: būt brīviem, pašiem veidot un pašiem piepildīt savu kultūras uzdevumu.

Rokās, kas neapgurst vērsties pret debesīm, latvju cīņām un latviskam darbam atmirdz neizdziestošās Brīvības zvaigznes, kā mūžībā nosprausts ceļa mērķis.

Jānis Siliņš.

Beside the primary portrayals of the group we behold the nascent generation: a lass and lad.1 Spirits infused with Freedom's ideal, they bravely raise their homeland's flag to the heavens and swear to protect it.

This impetus upward, toward a more beautiful and noble life, is evocatively carried upward by the flow of the pointed obelisk. From the foundations of the nation's life in its lower section, through dreams of the past and images of longings in its top level, this movement rises like a heroic arrow, auguring a new world gleaming in the sun of Freedom.

9. THE STATUE OF FREEDOM.

A crystal track will gleam, running along a center groove up the middle of the obelisk: reinforcing the strength of upward movement and connecting the lower forms with the culmination of the monument. Atop the pillar, in heroic temperament as if having conquered the gravity of the world, a woman forged in power holds three stars in her uplifted hands. (See Figure Nr. 15.) Her figure is draped in a long gown, outlining her lithe limbs; over her shoulders, down her back, falls a wide shawl in folds. The monument's rise vertically reaches its highest point here; the simple expressive lines of the statue of Freedom can already be seen from afar, against the blue sky.

Across the battles of the past, across the present, high into the heavens, as if upon unshakeable bedrock, the lofty song of Freedom's ideals resounds in the sculptor's creation.

Within the sculpture of the woman, as in a culminating chord at the conclusion, are bound together all the threads [of the story] resolved within the monument. Here reveals itself the deepest meaning of a people's lives, of a people's strivings: to be free, to themselves build, to themselves fulfill, their cultural mission.

In hands, which reach tirelessly toward the heavens, the never-fading stars of Freedom shine as an eternally marked destination for Latvian struggles and Latvian labours.

Jānis Siliņš.


1The respective Latvian words are the female—also translatable as "virgin," and male variants for youths.
 PreviousNext 
latvians.com qualifies as a protected collection under Latvian Copyright Law Ch. II § 5 ¶ 1.2.
© 2024, S.A. & P.J. Vecrumba | Contact [at] latvians.com Terms of Use Privacy Policy Facebook ToS Peters on Twitter Silvija on Twitter Peters on Mastodon Hosted by Dynamic Resources